Šlapimas; šlapimo tyrimas / Shutterstock nuotr.

Kodėl šlapimas yra geltonas: ekspertų išvados

manodaktaras.lt
Publikuota: 2024-01-16 09:17
Turbūt žinote, jog vienas iš būdų sužinoti, ar jūsų organizmui trūksta skysčių, – atkreipti dėmesį į savo šlapimo spalvą (geltonumo intensyvumą). Tačiau ar kada nors susimąstėte, kodėl apskritai šlapimas yra geltonas? Praėjus kone šimtui metų, mokslininkai pagaliau nustatė fermentą, kuris už tai atsakingas.
Sausio 3 d. žurnale Nature Microbiology paskelbtame naujame tyrime mokslininkai pirmą kartą nustatė fermentą, atsakingą už auksinį šlapimo atspalvį.

Šio fermento, vadinamo bilirubino reduktaze, atradimas pagaliau išsprendė paslaptį, kodėl šlapimas yra geltonas, sako pagrindinis tyrimo autorius dr. Brantley Hall, Merilendo universiteto ląstelių biologijos ir molekulinės genetikos katedros docentas. „Nors reikia dar atlikti daugiau tyrimų, šis atradimas gali padėti patobulinti geltos ir uždegiminių žarnyno ligų gydymo būdus“, – sako jis.

Tyrimai dėl naujagimių geltos

Iš tikrųjų dr. B. Hall ir jo komanda nesiekė išsiaiškinti, kodėl šlapimas yra geltonas: „Mūsų laboratorija tiria žarnyno mikrobus. Mums rūpi suprasti, kokias funkcijas šie mikrobai atlieka ir kaip tai susiję su žmogaus sveikata“.

Šiame tyrime tyrėjai aiškinosi, kaip žarnyno mikrobiomai – trilijonai mikroorganizmų, gyvenančių mūsų virškinamajame trakte – gali būti susiję su kūdikių gelta. Gelta – tai naujagimių būklė, kai oda tampa gelsvos spalvos, kurią sukelia kūdikio kraujyje susikaupęs geltonas junginys – bilirubinas. Taip atsitinka dėl to, kad kūdikių kepenys nėra pakankamai išsivysčiusios, kad galėtų atsikratyti bilirubino.

Bilirubino reduktazė – fermentas, dėl kurio šlapimas yra geltonas

Jau daugiau nei šimtmetį mokslininkams žinoma, kad kraujyje esantį bilirubiną organizmas paverčia šlapime esančiomis molekulėmis, vadinamomis urobilinu, kurios suteikia šlapimui geltoną spalvą. Tačiau iki šiol jie nežinojo, kuris fermentas ar fermentų rinkinys žarnyne yra atsakingas už šį virsmą.

Dr. B. Hall ir jo komanda išsiaiškino, kad žarnyno mikrobai koduoja (gamina) bilirubino reduktazę, kuri bilirubiną paverčia bespalviu šalutiniu produktu, vadinamu urobilinogenu. „Urobilinogenas vėliau savaime suskyla į urobiliną, kuris ir lemia geltoną spalvą“, – sako mokslininkas.

Tyrėjai tikisi, kad šis atradimas gali turėti svarbios reikšmės sveikatai. Nors bilirubino reduktazę turi beveik visi sveiki suaugusieji, mokslininkai nustatė, kad jos dažnai trūksta naujagimiams.

„Šis trūkumas gali prisidėti prie kūdikių geltos ir pigmentinių tulžies akmenų susidarymo“, – teigia dr. B. Hall. Jei ši hipotezė pasitvirtins, anot jo, vienas iš kūdikių geltos gydymo būdų galėtų būti šios bakterijos sugrąžinimas, taikant probiotinę strategiją.

Mokslininkų teigimu, šio fermento dažnai trūksta žmonėms, sergantiems uždegiminėmis žarnyno ligomis, tokiomis kaip Krono liga ar opinis kolitas. „Bilirubino mikroorganizmų trūkumas taip pat gali prisidėti prie tulžies pūslės akmenų susidarymo, kuris pastebėtas kai kuriems uždegiminėmis žarnyno ligomis sergantiems asmenims“, – sako dr. B. Hall.

Norint patvirtinti šias sąsajas, būtina atlikti daugiau tyrimų, kad būtų galima daryti konkretesnes išvadas, tačiau jis priduria, kad šie rezultatai rodo dar vieną priežastį, kodėl mūsų žarnyno mikrobiomai yra tokie svarbūs žmogaus sveikatai.

Kokio geltonumo turėtų būti sveiko žmogaus šlapimas?

Šlapimo spalva dažnai naudojama hidratacijos lygiui įvertinti, o tamsesnė geltona reiškia galimą dehidrataciją. Kaip su tuo susijęs bilirubinas? „Dažnai manęs klausia, ar dehidratuotiems žmonėms gaminasi daugiau bilirubino. Ne, iš esmės žarnyno mikrobai gamina pastovų bilirubino kiekį, o spalva, kurią matote, yra hidratacijos veiksnys“, – sako dr. B. Hall.

Pasak Klivlendo klinikos, normalu, kad šlapimo spalva kiekvieną dieną gali skirtis, tačiau ji turėtų išlikti tam tikrose geltonos spalvos ribose. Ekspertų teigimu, ideali yra šviesiai šiaudų ar gintaro spalvos šlapimas, kuris liudija, kad jūsų organizmui netrūksta skysčių.

Parengta pagal: everydayhealth.com