Miego trūkumas; nemiga / Shutterstock nuotr.

Kas nutinka, kai nemiegate kelias paras?

manodaktaras.lt
Publikuota: 2023-11-30 09:31
Ar kada nors susimąstėte, kiek ilgai galite nemiegoti? Ekspertai ištyrė, kas atsitinka žmogaus fizinei ir psichinei sveikatai, kai trūksta miego.
Parą ar kelias trunkančios mokymosi sesijos, svarbūs verslo sandoriai, kūdikio gimimas – įvariais gyvenimo laikotarpiais dauguma žmonių yra patyrę miego trūkumą. Nors į miego stoką galite numoti ranka, tačiau jo poveikis gali būti stiprus, o pasekmės – ilgalaikės. Jei tai taps įpročiu, nepakankamas miegas gali turėti rimtų pasekmių sveikatai.

„Mes, kaip visuomenė, dar ne iki galo esame įvertinę miego svarbą. Tačiau miegas, kaip ir mityba bei reguliari mankšta, yra geros sveikatos pagrindas“, – sako Terry Cralle, klinikinė miego instruktorė iš Virdžinijos valstijos.

Jei jūsų miegas dažniausiai nėra pakankamas ir kokybiškas, tai padidina rimtų sveikatos sutrikimų, tokių kaip nutukimas, širdies ligos ir cukrinis diabetas, riziką. Miego metu organizmas išskiria hormonus, kurie padeda kontroliuoti apetitą, medžiagų apykaitą ir gliukozės perdirbimą. Dėl prasto miego organizme gali padidėti kortizolio, dar vadinamo streso hormonu, gamyba. Be to, dėl miego trūkumo sutrinka ir kitų hormonų veikla. Pavalgius išsiskiria mažiau insulino, o tai kartu su padidėjusiu kortizolio kiekiu gali lemti per didelį gliukozės kiekį kraujyje, todėl padidėja antro tipo diabeto rizika.

Pasak JAV Ligų kontrolės ir prevencijos centro, suaugusieji turėtų miegoti nuo 7 iki 9 valandų. Jei manote, kad savaitgaliais atsigriebsite ilgiau pamiegoję – klystate, mat tokiu būdu negalima kompensuoti per savaitę prarasto miego. Be to, tai gali išbalansuoti jūsų vidinį biolaikrodį.

Jei nemiegate 24 val.: koordinacijos, atminties ir vertinimo sutrikimai

Po 24 valandų, praleistų be miego, streso hormonų, ypač kortizolio ir adrenalino, kiekis padidėja, kad kompensuotų nuovargį, su kuriuo kovojame, ir padėtų mums toliau funkcionuoti, sako dr. John Cline, Jeilio medicinos mokyklos klinikinės psichologijos docentas ir Amerikos miego medicinos akademijos narys.

„Smegenys bando susidoroti su tuo, kad neturi galimybės atsinaujinti, todėl padidėja streso hormonų kiekis, kad palaikytų organizmo aktyvumą“, – aiškina dr. J. Cline.

Ankstesnių tyrimų duomenimis, 24 valandų miego trūkumo pasekmės prilygsta žmogaus pažinimo funkcijų sutrikimams, kai jo kraujyje yra 0,1 proc. alkoholio. Sutrumpėja reakcijos laikas, kalba tampa nerišli, sulėtėja mąstymas, teigia Klivlendo klinika.

Priklausomai nuo to, ką darote, toks pažinimo funkcijų sutrikimo lygis gali kelti pavojų. Dr. J. Cline atkreipia dėmesį į tyrimus, kurie rodo, kad dėl mieguistumo žmonėms, dirbantiems naktinėje pamainoje, padidėja autoįvykių rizika.

2016 m. žurnale „Journal of Sleep Research“ paskelbtame nedideliame tyrime 29 sveiki jauni vyrai 24 valandas nemiegojo ir buvo nustatyta, kad dėl miego trūkumo jie dažniau dalindavosi klaidingais prisiminimais.

„Sutrinka vertinimas, atmintis, pablogėja gebėjimas priimti sprendimus, prastėja akių ir rankų koordinacija, – tikina klinikinė miego instruktorė T. Cralle. – Taip pat esate linkę labiau reaguoti emociškai, susilpnėja dėmesys, suprastėja klausa ir padidėja nelaimingų atsitikimų rizika“.

Jei nemiegate 36 val.: sutrinka fizinė sveikata

Dabar jūsų sveikatai pradeda grėsti pavojus. Kraujyje atsiranda didelis uždegimo žymenų kiekis, kuris galiausiai gali sukelti širdies ir kraujagyslių ligas bei aukštą kraujospūdį, aiškina T. Cralle. Įprasto sveiko naktinio miego metu kraujospūdis nukrenta maždaug 10–20 proc. (Mayo klinikos duomenimis, jei kraujospūdis per naktį sumažėja mažiau nei 10 proc., tai yra nereguliaraus kraujospūdžio požymis). Tačiau, jei miegas nuolat nutrūksta arba nemiegama, padidėjęs kraujospūdis gali būti hipertenzijos rizikos veiksnys, rodo tyrimai.

Be to, miego trūkumas daro didelę įtaką hormonams, tai reiškia, kad organizmas nuolat pumpuoja kortizolį į kraują, didina širdies ritmą ir kraujospūdį, kad išliktumėte budrūs, nuolatinis stresas gali padidinti nerimo jausmą ir nuotaikų kaitą, sako dr. J.Cline.

Kognityviniai sutrikimai taip pat tampa daug sunkesni. Tikėtina, kad jausitės vangūs, sulėtės reakcija, bus miglota atmintis, nesugebėsite susikaupti, išmokti naujos informacijos ir apdoroti socialinių ženklų, sako psichologė, Klivlendo klinikos Elgsenos ir miego medicinos programos direktorė, psichologijos mokslų daktarė Michelle Drerup.

Jei nemiegate 48 val.: „mikromiegas“ ir dezorientacija

Dr. M. Drerup sako, kad po 48 valandų jau susiduriama su „ekstremaliu miego trūkumu“. Jos teigimu, organizmas pradeda kompensuoti tai „mikromiegu“ (3–15 sekundžių poilsio protrūkiais), kurio metu smegenys „išsijungia“. Jūsų akys gali likti atmerktos, sąmoningai nesuvokiate kas vyksta, tačiau jūsų smegenys kelioms sekundėms atsijungia.

Elektroencefalograma išmatuotos smegenų bangos rodo, kad, remiantis tyrimais, mikromiego metu yra ir skirtumų, ir panašumų su keturiomis miego stadijomis.

Po dviejų parų nemiegojimo galite tikėtis padidėjusio dirglumo, nerimo, miglotos atminties ir sutrikusio mąstymo, sako medicinos mokslų daktaras Hussam’as Al-Sharif’as, Mayo klinikos pulmonologas ir miego medicinos specialistas.

Kai kurie žmonės gali susidurti su haliucinacijomis – mato ar girdi dalykus, kurių iš tikrųjų nėra. Kai kurie iš jų jaučiasi prislėgti, o kai kuriuos gali apimti euforija, sako dr. H. Al-Sharif’as.

Tyrimai rodo, kad nukenčia ir imuninė sistema. Atlikę tyrimą su 16 savanorių, kurie 72 valandas turėjo nemiegoti, mokslininkai nustatė, kad jau po 48 valandų budrumo natūraliųjų žudikių ląstelių sumažėjo 37 proc. (šios ląstelės atlieka svarbų vaidmenį kovojant su virusais ir augliais).

Jei nemiegate 72 val.: ryškūs kognityvinių funkcijų sutrikimai ir haliucinacijos

Klinikinė miego instruktorė T. Cralle teigia, kad po daugybės bemiegių valandų galima tikėtis didelių koncentracijos, motyvacijos, suvokimo ir kitų aukštesniųjų psichikos procesų sutrikimų.

Žurnale „Comprehensive Psychiatry“ paskelbtame tyrime buvo stebima 12 astronautų, kurių dalis 72 val. buvo izololiuoti, o kita dalis tiek pat laiko turėjo nemiegoti. Grupės, kuriai teko tris paras nemiegoti, širdies ritmas buvo dažnesnis, neigiamos nuotaikos stipresnės, palyginti su grupe, kuriai teko tris dienas gyventi izoliacijoje.

Esant trijų parų miego stokai, jausitės gana nelaimingas, sutriks daugelis jūsų kognityvinių funkcijų. Mikromiego protrūkiai taip pat ilgėja ir dažnėja. Pasak ekspertų, tai yra apsauginė organizmo reakcija, tačiau šios trumpalaikės nevalingo poilsio akimirkos yra labai rizikingos, ypač, jei sėdate prie vairo ar esate atsakingas už svarbius sprendimus darbe. Anot dr. H. Al-Sharif’o, tokiu metu protas gali lengvai pasiduoti haliucinacijoms, iliuzijai ar paranojai.

Parengta pagal: ww.everydayhealth.com