Nutukimas, antsvoris / Shutterstock nuotr.

Nutukimą lemia genetika: 5 patarimai metant svorį

manodaktaras.lt
Publikuota: 2024-03-20 09:10
Amerikos medicinos asociacijai 2013 metais nutukimą pripažinus liga, didžiausios medikų profesinės grupės dėka pagaliau buvo praskintas kelias šią būklę vertinti rimtai. Tuo metu šis sprendimas buvo ir iki šiol yra prieštaringai vertinamas. Tačiau pokytis lėtai vyksta – nuo nuostatos, kad nutukimas yra pačių žmonių kaltė („jie tinginiai ir neturi valios“) iki supratimo, kad nutukimas yra lėtinė būklė, kuri kelia riziką sveikatai ir kuriai valdyti gali reikėti ilgalaikio medicininio įsikišimo.
Maždaug 42 proc. suaugusių amerikiečių yra nutukę, dar 31 proc. turi antsvorio. Gerai žinomos būklės, siejamos su nutukimuaukštas kraujospūdis, 2 tipo diabetas, cholesterolio padidėjimas, širdies ligos, infarktas ir kt. Tačiau kada nutukimas yra liga ir ar visi žmonės, kurie turi antsvorio, yra nesveiki? 

„Vienas svarbiausių dalykų, kuriuos sužinojome, yra tas, kad nutukimas yra smegenų būklė, jei taip galima apibūdinti. Dabar yra aišku – akivaizdžiai ir vienareikšmiškai – nutukimas yra smegenų problema, alkį sukelia smegenys. Alkis yra smegenų scenarijus, nors alkio jausmas ateina iš skrandžio. Dabar žinome, kad nutukimą lemia smegenys, darančios įtaką tam, ką ir kaip jūs valgote“, – sako Giles Yeo, pasaulyje pripažintas genetikas iš Kembridžo universiteto ir nutukimo tyrimų pradininkas. 

Papildomi kilogramai gali sukelti nepatogumų (artritą ir miego apnėją), tačiau vien papildomi kilogramai nepražudys jūsų. Visgi per daug papildomų riebalų yra pavojinga. Kai riebalinės ląstelės užsipildo, riebalai pradeda kauptis kitur organizme – ant vidaus organų ir raumenų, o jie nėra pritaikyti riebalams kaupti. Tuomet prasideda medžiagų apykaitos problemos, kurios ilgainiui lemia tokias būkles kaip širdies ligos. Tačiau ne kiekvienas žmogus, turintis papildomo svorio, būtinai turi ligų. 

„Iš naujo apibrėždami, kas yra nutukimas, pradėsime suprasti, kad nutukimas nėra didelis kūno svoris, o būklė, kai kūno svoris pradeda veikti sveikatą. Tuomet tai yra liga”, – sako G. Yeo. Genetika atlieka labai svarbų vaidmenį, kiek riebalų gali sukaupti jūsų riebalinės ląstelės, kaip dažnai ir kaip stipriai smegenys siunčia alkio signalą. 

Ką daryti, jei genetika ne jūsų pusėje? Mokslininko G. Yeo patarimai:

1. Svorio metimas neturi būti lengvas 

Svorio metimas prieštarauja mūsų savisaugos mechanizmams. „Bet kas, sakantis, kad numesti svorio yra lengva, meluoja jums. Patikėkite manimi: meluoja jums. Tai nėra lengva, nes jūsų smegenys padaro taip, kad tai nebūtų lengva. Kai netenkate svorio, jūsų smegenims tai labai nepatinka, jos nori, kad atgautumėte prarastą svorį”, – teigia G. Yeo. Pasak mokslininko, jei jums sunku numesti svorio, taip yra ne dėl to, kad jūs kažkuo blogas, o dėl to, kad tai ir neturi būti lengva.

2. Valgykite saikingai

Sumažinkite suvalgomo maisto kiekį. „Valgykite visko po mažiau. Kitaip tariant, valgykite su saiku, tai veikia”, – teigia nutukimo tyrimų pradininkas G. Yeo. Jis perspėja, kad nereikėtų visiškai atsisakyti kurios nors neigiamai vertinamos maisto produktų grupės, pavyzdžiui, angliavandenių ar riebalų: „Jei jūs galite vartoti pieno produktus, tai pieno produktai nėra žalingi jums. Valgykite visko po mažiau, jei norite numesti svorio.” 

3. Ilgai virškinamas maistas yra jūsų draugas

Ilgiau virškinamas maistas, pavyzdžiui, baltymai, suteikia sotumo jausmą. „Baltymingo maisto nesinori persivalgyti ir mityba, kurioje daugiau baltymų, suteikia didesnį sotumo jausmą. Daug skaidulų turintis maistas taip pat suteikia sotumą”, – sako G. Yeo. 

4. Kokybė, o ne kiekybė

Vertinkite bendrą maisto vertę, o ne vieną jo aspektą. „Neskaičiuokite aklai kalorijų. Kalorijos įvertina kiekį, bet jos nieko nesako apie maistingumą. Kalorijų kiekis nepasako, kiek baltymų, skaidulų, druskos, mikroelementų yra maiste”, – sako G. Yeo. 

5. Maistas nėra priešas

Aptardamas dietas, mokslininkas G. Yeo sako, kad žmonės be reikalo kalba apie vadinamųjų blogų maisto produktų atsisakymą vietoj to, kad suprastų savo ryšį su maistu: „Nebijokite maisto. Manau, kad kai kurie žmonės turėtų valgyti mažiau. Bet jeigu jūs baiminatės maisto, pradedate galvoti „reikia atsisakyti šito, reikia atsisakyti to“. Manau, reikia valgyti mažiau, tačiau reikia mėgautis maistu.”

Parengta pagal https://edition.cnn.com