Arbata / Shutterstock nuotr.

Skrandžio gripas: ką patartina valgyti, o ko – vengti?

manodaktaras.lt
Publikuota: 2024-01-11 09:16
Virusinis gastroenteritas arba skrandžio gripas – užkrečiama infekcija, kuri pažeidžia skrandį ir žarnyną. Šia liga, kurią dažniausiai sukelia norovirusas, kasmet suserga milijonai žmonių visame pasaulyje. Ką galima valgyti ir gerti, sužinojus skrandžio gripo diagnozę?
Pagrindiniai skrandžio gripo simptomai yra pykinimas, vėmimas, viduriavimas, skrandžio spazmai ir pilvo skausmas. Jei susirgote skrandžio gripu, kai kurie maisto produktai ir gėrimai gali padėti nuraminti skrandį, užkirsti kelią tolesnėms komplikacijoms ir padėti greičiau atsigauti.

  • Ledo kubeliai

Sergant skrandžio gripu, hidratacija yra labai svarbi, tačiau iškart geriant per didelį skysčių kiekį, gali sustiprėti pykinimas ir vėmimas. Tad lėtas ledo gabalėlių čiulpimas yra puiki pradžia – tai gali padėti papildyti organizmą skysčiais ankstyvoje ligos stadijoje.

  • Skaidrūs skysčiai

Šios ligos atveju nepatartina gerti, pvz. apelsinų sulčių ar pieno. Geriausia vartoti:

  1. Sultinį
  2. Geriamuosius rehidratacijos tirpalus
  3. Žolelių arbatas arba arbatas be kofeino
  4. Skaidrias vaisių sultis, pavyzdžiui, obuolių
  5. Kokosų vandenį

Tačiau atminkite, kad vaisių sultyse gali būti labai daug cukraus, todėl venkite jų daug vartoti be specialisto konsultacijos, nes jie gali sustiprinti viduriavimą.

  • Elektrolitų gėrimai

Elektrolitai – grupė mineralų, kurie padeda atlikti svarbiausias organizmo funkcijas: reguliuoti kraujospūdį ir raumenų susitraukimą. Svarbiausi elektrolitai yra natris, kalis, chloridas, magnis, kalcis, fosfatas ir kt. Prasidėjus viduriavimui ir vėmimui, gydytojai dažnai rekomenduoja geriamuosius rehidracijos tirpalus, ypač kūdikiams ir vaikams. Juose yra vandens, cukraus ir elektrolitų tam tikromis proporcijomis, kurie yra lengvai virškinami.

  • Pipirmėčių arbata

Ši arbata gali padėti palengvinti skrandžio gripo simptomus. Neretai vien pipirmėčių kvapas gali sumažinti pykinimą. Vieno tyrimo, kuriame dalyvavo 26 asmenys, patyrę pykinimą po operacijos, metu atliekant gilaus kvėpavimo pratimus, pipirmėčių aliejaus kvapas sumažino pykinimą 58 proc. dalyvių.

Nors tyrimų apie pipirmėčių arbatos naudą konkrečiai skrandžio gripo atveju trūksta, visgi rekomenduojama ją išbandyti ir įsitikinti jos poveikiu. Bent jau pipirmėčių arbata yra potencialus skrandžio gripo metu labai reikalingų skysčių šaltinis.

  • Imbieras

Imbieras paprastai vartojamas pykinimui mažinti. Nors tyrimų apie imbierą konkrečiai skrandžio gripo sukeltam pykinimui mažinti trūksta, tyrimais nustatyta, kad jis padėjo sumažinti pykinimą, atsiradusį dėl nėštumo, vėžio gydymo bei supimo.

Imbieras / Shutterstock nuotr.

Imbiero galima įsigyti šviežio kaip prieskonio arba kaip arbatos ar saldainių sudedamosios dalies. Koncentruoto imbiero galima rasti sirupuose, kapsulėse, tačiau geriau vengti koncentruotų imbiero šaltinių, nes tai gali sukelti viduriavimą. Geriau pabandykite šviežią imbiero šaknį sutarkuoti į sriubą arba išsivirkite arbatos.

  • Sultinio pagrindu pagamintos sriubos

Amerikos gastroenterologų kolegija rekomenduoja sultinį ir sultinio pagrindu pagamintas sriubas kaip pirmąjį pasirinkimą suviduriavus. Sultinio pagrindu pagamintose sriubose yra labai daug vandens, o tai gali padėti užtikrinti hidrataciją skrandžio gripo metu.

Vištienos sultinys / Fotolia nuotr.

Sultiniai taip pat yra puikus natrio šaltinis (pvz., puodelyje standartinės vištienos sriubos yra apie 90 proc. vandens, o natrio kiekis sudaro apie 32 proc. paros normos).

  • Bananai, kepti obuoliai, ryžiai, skrebučiai

Sveikatos priežiūros specialistai paprastai šiuos produktus rekomenduoja skrandžio negalavimų atvejais, nes jie yra švelnūs skrandžiui. Tačiau praėjus viduriavimui ir vėmimui, rekomenduojama grįžti prie pilnavertės mitybos.

Bananai / Shutterstock nuotr.
  • Sausi dribsniai, krekeriai

Kad skrandžio gripo metu nesukeltumėte pykinimo ir vėmimo, saugu valgyti sausą maistą, pavyzdžiui, dribsnius, paprastus krekerius. Kadangi juose nėra prieskonių, yra mažai riebalų ir skaidulinių medžiagų, jie yra švelnūs skrandžiui. Be to, jie sudaryti iš paprastųjų angliavandenių, kuriuos organizmas greitai ir lengvai virškina. Šie rafinuoti grūdai dažnai būna praturtinti svarbiausiais vitaminais ir mineralinėmis medžiagomis.

  • Bulvės

Virtos bulvės, anot specialistų, yra puikus pasirinkimas šios ligos atveju. Bulvėse yra mažai riebalų, jas sudaro lengvai virškinamas krakmolas. Jose taip pat gausu kalio, kuris yra itin svarbus, vemiant ir viduriuojant (vidutinio dydžio bulvėje yra apie 12 proc. kalio).

Bulvės / Shutterstock nuotr.

Venkite bulves valgyti su sviestu, sūriu ar grietine, nes tai gali sustiprinti viduriavimą. Geriau bulves pagardinkite trupučiu druskos, nes skrandžio gripo metu gali trūkti natrio.

  • Kiaušiniai

Kiaušiniai yra maistingas pasirinkimas, juos ruoškite su minimaliu kiekiu pridėtinių riebalų bei prieskonių, kad nesudirgintumėte skrandžio. Kiaušiniai taip pat yra puikus ne tik baltymų, bet ir B grupės vitaminų ir seleno, kuris yra imuninei sistemai svarbus mineralas, šaltinis. Tačiau venkite kepti kiaušinius aliejuje, svieste ar kiaulės taukuose, nes didelis riebalų kiekis gali sustiprinti viduriavimą.

Kiaušiniai / 123RF.com nuotr.
  • Liesa mėsa

Sergant skrandžio gripum organizmas geriau toleruoja liesą paukštieną ar kitą neriebią mėsą, pavyzdžiui, rinkitės: vištienos ir kalakutienos krūtinėlės gabaliukus be odos; liesą maltą vištieną, kalakutieną ar jautieną; gaminkite kiaulienos kotletus be riebalų. Venkite kepti mėsą su riebalais, geriau – orkaitėje arba ant grotelių, kad nesukeltumėte didesnių skrandžio sutrikimų.

  • Vaisiai, uogos

Būtina organizmą papildyti skysčiais, tad vienas iš būdų – valgyti vaisius ar uogas, kuriuose yra 80–90 proc. vandens, pavyzdžiui: arbūzą, braškes, melioninę kantalupą, persikus. Vaisiuose taip pat gausu vitaminų A ir C, kalio. Tiesa, daugelyje šviežių vaisių yra ir daug skaidulų, todėl jie gali būti sunkiau virškinami. Virtus vaisius, pavyzdžiui, obuolius, organizmas lengviau toleruos.

Parengta pagal: healthline.com